Норвегія, одна з лідерів з електрифікації транспорту в Європі, знову опинилася в центрі уваги експертів. Нове дослідження показало, що масове використання електромобілів у країні може не лише зменшити викиди CO₂, а й значно оптимізувати роботу енергосистеми. Зокрема, дослідники з’ясували, що за умови активної участі власників електромобілів у програмах гнучкого заряджання, можна знизити потребу в стаціонарних батареях для зберігання енергії, що веде до економії в розмірі 4–15% від загальних витрат на інфраструктуру.
Ключ до цього — технологія V2G (vehicle-to-grid), яка дозволяє електромобілям не лише споживати електроенергію, а й віддавати її назад у мережу в пікові години. Таким чином, електромобіль стає мобільною батареєю, яка може підтримати систему у моменти навантаження. Якщо більшість власників EV погодиться на участь у таких програмах, це дозволить уникнути масштабних інвестицій у дорогі стаціонарні акумулятори.
Норвегія є ідеальним полігоном для таких досліджень: тут понад 80% нових авто — електромобілі, а енергосистема базується переважно на відновлюваних джерелах, зокрема гідроелектростанціях. Це робить керування споживанням особливо актуальним, адже гнучкість у часі заряджання дозволяє краще балансувати генерацію й навантаження.
Результати дослідження також вказують на те, що стимулювання гнучкого заряджання — шлях до більш сталого енергоспоживання. Наприклад, при активному використанні нічної зарядки, коли попит низький, вдається уникнути перевантажень у денні години. Для цього можуть бути впроваджені спеціальні тарифи або бонуси для власників EV.
Норвезький приклад демонструє, що електромобілі — це не просто екологічний транспорт, а й ключовий елемент нової енергетичної моделі. І, можливо, в недалекому майбутньому подібний досвід стане орієнтиром для всієї Європи.